KAKO PRIPREMITI DIJETE ZA POLAZAK U ŠKOLU? - preporuka psihologa

Vježbe pažnje i koncentracije
  • Vježba promatranja nekog predmeta od strane djeteta, nakon čega dijete zatvorenih očiju što detaljnije pokušava opisati promatrani predmet. Moguća igra tko će zapamtiti više detalja.
  • Igra plesanja i zauzimanja raznih položaja. Kad se u igri vikne stop – dijete mora ostati u položaju u kojem se zateklo.
  • Križno gibanje – jedna od osnovnih vježbi kojom se paralelno aktiviraju obje moždane polutke te poboljšava koordinacija lijevo-desno, disanje, izdržljivost, sluh i vid. Vježba je također korisna za poboljšanje koncentracije i lakše ispunjavanje zadataka. Dijete stupa u mjestu naizmjence dotičući desno koljeno lijevim laktom i lijevo koljeno desnim laktom.
  • Vježbanje koncentracije pomoću raznih didaktičkih igara, od kojih su najbolje puzzle (broj puzzli ovisi o dobi djeteta). To su igre u kojima se vidi koliko je dijete predano zadatku te koliko se trudi.
  • Igre klasificiranja – npr. dijete iz skupine kocaka izdvaja kocke žute boje, u časopisu pronalazi odjeću koju nosimo zimi, nabraja npr. pet divljih životinja i sl.
Vježbe za razvoj fine motorike
  • Igranje igara u kojima dijete koristi ruke i prste, u kojima uživa i izvodi ih spontano       
  • nizanje velikih perli, tjestenine i sl.
  • slagaljke, puzzle
  • mikado
  • pravljenje kuglica od papira, salveta i sl. koje će poslužiti za izradu npr. slike
  • igre sa sitnijim kockicama i predmetima (sastavljanje, rastavljanje), igre s kamenčićima
  • igre loptom
  • igre tipa „origami“ – presavijanje papira.
  • Poticanje dijete da crta olovkom i bojama da bi izvježbalo pritisak
  • Nuđenje djetetu da nešto stvara i pokazivanje interesa za ono što radi:
  • modeliranje iz gline, tijesta,  plastelina
  • precrtavanje (npr. slike iz radnih listova čovjek, kuća, pas)
  • spajanje točkica, linija
  • bojanje predložaka (do ruba)
  • izrezivanje geometrijskih likova škarama i lijepljenje na papir druge, izrezivanje resica od papira
  • praćenje prstom i bojicom linija oko nacrtanih predmeta.
Aktivnosti za poticanje spoznajnog razvoja
  • Razgovaranje s djetetom o svakodnevnim događajima
  • Poticanje djeteta na prepričavanje iskustava, opisivanje situacija i zajedničkih aktivnosti koje se rade s djetetom, pojašnjavanje, proširivanje
  • Zajedničko čitanje priča i gledanje filmova u kojima se djetetu tumače postupci likova
  • Poticanje imenovanja pojmova kroz slikovnicu
  • Postavljanje pitanja djetetu: što se sve može obući, što je sve potrebno za pojedino zanimanje, što sve ubrajamo u pokućstvo i sl., koje domaće životinje poznaje, voće, povrće, vozila te razvrstavanje po klasama, hijerarhiji, svrstavanje predmeta prema boji, obliku, vrsti, veličini – pogodni predmeti za ovakve aktivnosti su plodovi, školjke, lišće, dugmad, sličice…
Aktivnosti za oblikovanje vremenskih relacija
  • Opisivanje djetetu doba dana: „Sada je jutro. Vježbali smo, umili se, a sada ćemo doručkovati“, „Sada je popodne i spremamo se ručati, a navečer ćemo večerati“.
  • Pokazivanje slika nekog mjesta djetetu u različito doba dana (dan – noć, jutro – večer) te razgovaranje o njima. Također moguće crtanja vlastitih crteža s različitim motivima: na slici noći uz prikaz mjeseca, slika jutra uz prikaz sunca na horizontu, dan s prikazom sunca visoko na nebu, te večer s prikazom zalaska sunca.
  • Postavljanje pitanja djetetu: „Što je prikazano na slici? Što misliš, koje je to doba dana? ili  „Što ćemo raditi navečer? Kamo ćemo ići ujutro?, Kako zovemo doba dana kad se probudimo i doručkujemo? i sl.“
  • Upoznavanje djeteta s pojmovima „jučer – danas – sutra“. Npr. postavljnje pitanja djetetu „Hoćeš li me podsjetiti što smo jučer radili?“  „A što moramo učiniti sutra?“  „Kamo smo se danas spremali poći?“. Također se mogu postavljati pitanja: „Kako se zove dan koji je prošao? Kako se zove dan koji će tek doći? Kako se zove današnji dan?“
  • Objašnjavanje djetetu da u tjednu postoji sedam dana: ponedjeljak (poslije nedjelje), utorak (drugi dan tjedna), srijeda (sredina tjedna), četvrtak (četvrti dan), petak (peti dan), subota i nedjelja.  Postavljanje pitanja kojim danima u tjednu ne odlazi u vrtić? ili „Za tri dana ići ćemo u kazalište (kino, lunapark, goste). Danas je srijeda. Kada dolazi vikend?“
  • Razgovaranje s djetetom o godišnjim dobima kroz slikovnicu (povezivanje godišnjih doba s promjenama u prirodi)
  • Predlaganje djetetu da nacrta godišnja doba te razgovor o detaljima na crtežu 
Vježbe za razvoj vizualne percepcije
  • Pronalaženje razlika na slikama, crtežima, znakovima, slovima, brojevima, predmetima
  • Pronalaženje djelova od kojih je neka siika sastavljena
  • Sastavljanje različitih slika iz jednakih djelova
Igre za razvoj predmatematičkih vještina
  • Odnosi među predmetima
 Pogodi što vidim
Cilj: uvježbavanje pojmova veći-manji
Tijek igre: Djetetu se objasni da mu je zadatak otkriti koji predmet odrasli vidi u zajedničkoj prostoriji, ali tako što će mu postavljati pitanja u kojima će biti odnosi veće-manje npr. Je li taj predmet veći od spužve? ili Je li taj predmet manji od ormara?. Pitanja se postavljaju sve dok dijete ne pogodi o kojem predmetu je riječ.

Uhvati loptu i završi rečenicu
Cilj: uvježbavanje odnosa viši-niži
Tijek igre: Odrasli djetetu dobacuje loptu, govoreći rečenicu koju dijete treba završiti kad loptu uhvati npr. „Žirafa je viša od …Auto je niži od…Stol je viši od…“

More – brijeg
Cilj: upoznavanje odnosa unutar-izvan
Tijek igre: U prostoriji se na podu naznači crta. Kad dijete stoji izvan crte – to je „brijeg“, kad stoji unutar crte je „more“. Odrasli daje upute prema kojima se dijete kreće u „more“ ili na „brijeg“.
  • Geometrijski likovi
Pogodi što je u vreći
Cilj: prepoznavanje i razlikovanje geometrijskih likova
Tijek igre: U vreću se stave različiti geometrijski likovi, a dijete zatvorenih očiju stavlja ruke u vreću, uzimajući jedan geometrijski lik te opipavanjem otkriva koji lik drži u ruci.

Slagalice
Cilj: upoznavanje geometrijskih likova
Tijek igre: Stare crteže, slike, fotografije izrežemo u obliku kvadrata, pravokutnika, trokuta ili kruga, a zatim ih režemo na još manje djelove. Dijete ih slaže i spaja u zadani geometrijski lik.
 
  • Brojevi do 10
Kuc-kuc
Cilj: uvježbavanje brojenja
Tijek igre: Odrasli štapićem, zvečkom, zvoncem ili stupanjem zadaje broj otkucaja, dijete u sebi broji, a zatim kaže koji broj otkucaja je čulo.
 
Stručni suradnik, psiholog
 
 
 

© 2020 Vrtić Cvrčak. Sva prava pridržana.